Serlachius%20museot%20013.jpg

Epäröiden lähdin Pirkkoliisan mukaan Mänttään katsoman Serlachius museon Anselm Kieferin näyttelyä. Ajatuksena oli että jospa vihdoin saisin nähdä Monet Heinäsuova taulunkin. Ensimäiseltä kohtaamaltani talonväeltä kysyin onko teos katsottavissa. Kovasti on vientiä näillä Heinäsuovillakin, sillä teos oli tällä kertaa Tanskassa näyttelyssä.

Serlachius%20museot%20022.jpg

Mutta vähän kerrallaan katsellessa näitä Saksan sodanjälkeistä aikaa kuvaavia jättiteoksia alkoi tuntua, että kiertokulkua on tämä elämä. Kieferin töiden sanotaan kuvaavan menneisyyttä, nykyaikaa ja tulevaisuutta. Menneisyytää kuvasi ainakin luhistuvat Baabelin tornit, jotka sijoittuvat Alyaan, Ahmedin ja Tahan kotiseudulle, sinne tarunhohtoiselle Kaksoisvirranmaalle.  Alyaan profiili oli kuin ikiaikaisessa sienärelieffissä. Tuli mieleen ajatus, että tuo kasvokuva on ikuistettu saveen jo aikaa sitten. Nykyaikaa kuvasivat monet sodanjälkeistä aikaa karulla tekniikalla työstetyt teokset.

Serlachius%20museot%20039.jpg

 En jaksanut lukea mitä tästä teoksesta oli kirjoitettu, mutta minun mieleeni se nousi tulevaisuutta kuvaana teoksena. Ajatuksena oli;" eläköön maaksi jälleen",  jospa pystyisimme sen hyväksymään.

 Jonkinlaisen rauhan näyttely kuitenkin jätti mielenperukoille.